"رامسرنیوز"

نخستین پایگاه خبری تحلیلی شهرستان رامسر

"رامسرنیوز"

نخستین پایگاه خبری تحلیلی شهرستان رامسر

خاتمی: اگر تغییر رخ ندهد، مسیر، مسیر ویران کننده ای است

خاتمی:  
اگر تغییر رخ ندهد، مسیر، مسیر ویران کننده ای است    
---

سید محمد خاتمی در جمع اعضای ستاد انتخاباتی‌اش گفت: بنده ، بیشتر برای اصلاحات جنبه نمادین دارم. من رای واقعی اصلاحات برای شخص خودم را برای اصلاحات می خواستم. هر عاملی که باعث شود، آن رای شکسته شود، شکست اصلاحات است.

به گزارش برنا، به نقل از پایگاه خبری حامیان خاتمی ، سید محمد خاتمی در جمع اعضای ستاد انتخاباتی اش گفت: امروز هدف باید «پیروزی و تغییر باشد».

وی با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص انصراف او گفت: بنده واقعا تعجب می‌کنم که گفته می شود به بنده پیغامهایی داده شده است که کنار بروم آیا لازم است بنده قسم بخورم که اینگونه نبوده است؟ واقعا اینگونه نبوده است.

رئیس بنیاد باران ادامه داد: این ملت در لحظات مختلف از جمله خرداد 76 بر خلاف انتظار باز هم واقعه‌ای را آفرید که برای تاریخ و جهان غیر منتظره بود و معتقدم در سال 84 هم اگر بی تدبیری و ناکاردانی ما نبود، ملت کار خود را می کرد.

رئیس بنیاد باران با اشاره به فراز و نشیبهای فراوان ملت ایران در طول تاریخ گفت: با توجه به این فراز و نشیب ها بصورت روشن می توان بیان کرد که ملت ایران کدام هدف را در نظر گرفته و در کدام مسیر حرکت کرده و در راه آن چگونه پایداری کرده است.

خاتمی ادامه داد: به دلیل همان خواست روشن است که مشکلات و توطئه ها او را دلسرد نکرده و حرکت را در این ندیده که در هر مرحله ای باید پیروز شود، بلکه نفس حرکت برای او مهم بوده و اگر ناکام شده مایوس نشده و حرکت را ادامه داده است، ولی لحظات و شرایط مختلفی پیش می آید که مردم باید تصمیم بگیرند.

خاتمی تاکید کرد: افتخار انقلاب اسلامی ما این است که مبنای نظم اجتماعی و حکومت رای مردم است و از جمله، تلاش اصلاحات باید این باشد که این اصل تداوم پیدا کند، به صورت کاریکاتور درنیاید، صوری نشود، واقعی باشد و از اینکه مردم مبنای اصلی تصمیم گیری در نظام باشند و زیر بنای اصلی سامان اجتماعی در عرصه های اجتماعی باشند و اگر خطراتی از درون آن را تهدید می کند، بشناسیم و سعی کنیم آن خطرات را بر طرف کنیم.

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها ادامه داد: بنده خیلی کوچک هستم و ملت ما بزرگ هستند؛ ولی وقتی کسی بیشتر و بهتر از این ملت نمایندگی بکند و این تلقی باشد که او مورد توجه ملت است، تاثیرگذاری او در دنیا زیاد است. بنده الان هیچ عنوان و سمتی ندارم، ولی به اعتبار این ملت و نمایندگی که روزی از آنها داشته ام کوشیده ام تاحرفی که می زنم در طراز و شان ملت ایران باشد، امروز مورد توجه و تاثیرگذار هستم.

وی سپس به حضور خود در نشست ائتلاف تمدنها که در استانبول برگزار شد و راسموسن نخست‌وزیر سابق دانمارک و دبیرکل ناتو نیز در آن حضور داشت اشاره کرد و گفت: آقای نخست وزیر دانمارک که کاریکاتورهای توهین آمیز در کشورشان منتشر شد و واقعا خشم جهان اسلام و همه آزادگان را برانگیخت و موضع ضعیفی اتخاذکرد و انتشار آنها را مصداق آزادی دانست.

خاتمی تصریح کرد: البته ایشان در این نشست دفاعی که از اسلام کرد و احترامی که به پیامبر گذاشت و حرف اساسی خود را پس گرفت که گفته بود نمی توان آزادی ها را محدود کرد و گفت که با صراحت می گویم، آزادی توام با مسئولیت است و آزادی به معنی اهانت به دیگران نیست، آن هم به اسلام و شخص پیامبر(ص)و از پیامبر اسلام تجلیل کرد یک نمونه است.

وی افزود: البته نمی گویم که من عامل اصلی این عقب نشینی و اظهارات ایشان بوده‌ام که در مطبوعات و جریانات انعکاس وسیعی داشت. اما همه می گفتند که وجود بنده در آنجا و توجه و حرمت به بنده در این موضع گیری اثر داشته است. این موضع ملت ایران است که با حضور خود می تواند تغییراتی را ایجاد کند. اگر جایگاه ملت ایران و جمهوری اسلامی همانی است که باید باشد، بسیار خوب! همه دنبال آن می رویم. ولی اگر نیست، باید تغییر پیدا کند.

سید محمد خاتمی سپس با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده از سوی اعضای ستاد انتخاباتی خود در خصوص گفتمان مهندس میرحسین موسوی گفت: در اینجا صحبتهایی شد که چندان به مصلحت نبود و جفای به عزیزی چون مهندس موسوی بود.

وی تصریح کرد: ایشان می گوید "اسلام ناب"، ما هم می گوییم اسلام ناب و اتفاقا وقتی می گوییم اسلام ناب، یعنی اسلام مقابل تحجر و اسلامی که طرفدار استبدادباشد و حرمت مردم را نگه ندارد و موافق پیشرفت جامعه نباشد، این اسلام، اسلام آمریکایی است.

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها اظهار داشت: اسلام ناب اسلامی است که در عین اینکه ظریف ترین و لطیف ترین ارزشهای اخلاقی را در جامعه تزریق و تقویت می کند، باعث پیشرفت و آزادی و آبادانی کشور می شود.

خاتمی افزود: ایشان روی "عدالت" تکیه می کنند، مگر ما تکیه نمی‌کنیم؟ البته ممکن است تعریف ها کاملا بر هم منطبق نباشد، برخی عدالت را در بعضی ابعاد می بینند، اصلاحات آن را همه جانبه می داند و با دادن حق هر ذی حقی به او تحقق پیدا می کند.

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه دفاع از حقوق شهروندی عدالت است و اینها افتخار اسلام و انقلاب اسلامی است، گفت: مگر از مهمترین اهداف ما"طرفداری از مستضعفان و محرومان جامعه" نیست؟ مگر ما زندگی خوب را برای تمام کشور نمی خواهیم؟ مگر یکی از شعارهای ما که کمی در آن موفق شدیم، زدودن جلوه های خشن فقر در جامعه نبود؟ نه فقط زدودن جلوه های خشن که زدودن فقر از اهداف ماست.

وی افزود: بنابراین دفاع از محرومان و مستضعفان ازهدفهای همه ماست. البته باید هوشیار بود که مرز خیلی ظریفی وجود دارد و کسانی که از مستضعفان دفاع می کنند بدانند که ما طرفدار "استضعاف"نیستیم.

خاتمی تصریح کرد: من گله نمی کنم، ولی برخی دوستان چطور حالا انتظار دارند که همه ایده‌آلهای اصلاح طلبی یک شبه تحقق یابد؟ مگر ما در 8 سال چقدر توانستیم ایده هایمان را تحقق ببخشیم؟ مگر همه سراغ من نمی آمدند و می گفتند که ما هیچ چیز نمی خواهیم و فقط می خواهیم که مملکت از این وضع بیرون بیاید و فقط تغییر ایجاد کنید؟

رئیس بنیاد باران افزود: البته فقط تغییر کافی نیست؛ تغییر باید بگونه ای باشد که حرکت ما را در مسیری که قبول داریم تسهیل کند، ولی ایده آلی و توهمی فکر نکنیم، هرکسی که به صحنه بیاید، ما به صد در صد اهدافمان نمی رسیم. من همین الان بگویم که اگر مردم فکر می کنند هر حکومتی، ولو پیامبر اکرم(ص) در راس آن باشد، می آید و یک شبه مشکلات را حل می کند، اشتباه می کنند.
سید محمد خاتمی سپس اظهار داشت: من هشدار می دهم که چه این دولت تداوم یابد و چه دولت جدید بیاید، سال آینده تورم و مشکلات جامعه از چیزی که الان هست بیشتر است. اما اگر تغییر رخ ندهد، مسیر، مسیر ویران کننده ای است.

وی با بیان اینکه اگر در این مسیر «تغییر» ایجاد کم کم می توان مساله را مهار کرد و ظرف چند سال در وضع جامعه یهبود ایجاد شود، گفت: مردم انتظار نداشته باشند که هرکس روی کار آمد، فردای آن روز مشکلات را حل کند. مشکلات ریشه ای است و در این سالها متصلب تر و دشوار تر شده است و حل آن هم کار آسانی نیست.

سید محمد خاتمی در ادامه اظهار داشت: جناب آقای موسوی از عزیزان ماست و از افراد شناخته شده ای است که همه می دانیم، جناب آقای کروبی هم از بزرگان و دوستانی است که واقعا همیشه در همه عرصه ها حضور مسئولانه، آگاهانه و شجاعانه داشته اند. اینها سرمایه های ما هستند.

وی یادآور شد: چقدر ما سینه چاک می کردیم که مهندس موسوی وارد صحنه شود، حالا آمده، آقای کروبی هم آمده و هر دو هم بزرگوارند، اما در درجه اول خطاب من به این عزیزان که با هر دو آنها ملاقات دارم و خواهم داشت این است که ما فکر کنیم که هر کاری انجام می شود، انشالله نتیجه اش باید به نفع مردم؛کشور و اصلاحات و جلوگیری از تشتت آراء باشد.

خاتمی تاکید کرد: می توان راهکارهایی را پیدا کرد که تفرق نباشد. من هم هر کاری که در توانم باشد و هر ابتکاری که از دستم برآید به خرج می دهم و مطمئن باشید که اگر ما تدبیر کنیم موفقیت نصیب شما خواهد بود، همچنانکه در 84 می توانست نصیب شما شود.
رئیس بنیاد باران تاکید کرد: یکی از علل کنار رفتن من این بود که آقای مهندس موسوی یک شخصیت اخلاقی نجیب شریف است، من هم مشهور به اخلاقی بودن هستم و اینجا احساس می کردم که رقابت بر سر قدرت است. می گفتند که تا شب انتخابات صبر کنید، ولی به مردم چه بگوییم؟ بگوییم که وارد صحنه بشوید و در آخر معلوم نیست بیاییم! این بازی کردن با افکار مردم نیست؟

سید محمدخاتمی ادامه داد: نکته دیگر اینکه، بنده به غلط یا درست، به حق یا نابحق، بیشتر برای اصلاحات جنبه نمادین دارم. من رای واقعی اصلاحات برای شخص خودم را برای اصلاحات می خواستم. هر عاملی که باعث شود، آن رای شکسته شود، شکست اصلاحات است. اصلاحاتی که با 51 درصد موفق شود، پیروزی را در خود ندارد زیرا به هر حال از روی افراد محاسبه می شود.

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «بنده نسبت به آینده هم بسیار خوشبین هستم» اظهار داشت: ما نباید پراکنده شویم، ما در موقعیت نا برابری وارد صحنه شده ایم. کدام تریبون دست شماست؟ تریبون هایی که باید ملی باشند و از بیت المال تغذیه می کنند، دائما در حال تخریب شما هستند. واقعا از این تهمت‌ها، افتراها و دروغها پشت آدم می لرزد.

رئیس جمهور سابق کشورمان با ابراز تاسف شدید از رایج شدن این رفتارهای غیراخلاقی، گفت: در جامعه ای که افتخار می کند انقلابش اسلامی است، دین و پیامبرش برای تتمیم مکارم اخلاق آمده و بزرگترین گناهانش تهمت و افترا و غیبت و دروغ است، اینقدر به سادگی دروغ گفتن؟ آن هم از تریبونهایی که باید واقعا نماینده آن آرمانها و اصول و نیز خواست کل ملت ایران باشد و خودشان را باید زبان انقلاب بدانند.

سید محمد خاتمی ادامه داد: شما در این فضا وارد عرصه شده اید. خودمان کاری نکنیم که با یکدیگر مشکل پیدا کنیم. در کنار یکدیگر با اشتیاق جامعه را به شرکت در انتخابات دعوت کنیم. البته اگر ما "قربه الی الله" می خواهیم کار کنیم، باید برای رای آوردن باشد و گذشت و تواضع در اینجا معنا ندارد و اگر تلاش نکنیم مسئولیم.

رئیس دولت اصلاحات سپس گفت: دراین مدت گروهها و کسانی آمدند که من شرمنده آنان هستم بخصوص جوانان و معلوم شد که موثرند البته من از اول گفتم که روی افراد متمرکز نشوند بلکه اندیشه را محور قرار دهید ولی به من محبت داشتند و حالا هم می دانم که احساسات پاک خیلی ها جریحه دار شده است.

وی تاکید کرد: ولی شما بزرگ هستید و نماینده یک جامعه سرفراز تاریخی هستید، شما نسلی هستید که باید بار سنگینی اعتلای کشور و ملتتان را به دوش بکشید و ظرفیت فراوان داشته باشید و اولویت را تشخیص دهید و با همان همت و شور در صحنه باشید.

خاتمی با بیان اینکه نسل جوان ما در حالی که لطیف ترین شور و احساسات را دارد از عقلانیت درخور توجهی برخوردار است، اظهار داشت: همه در کنار هم جلو برویم و من هم به عنوان فرد کوچک در عرصه داخلی و خارجی حضور دارم و آنچه را در توان دارم به کار می بندم و فکر می کنم وقتی ظرفیتی فراهم می شود،از آن باید استفاده کرد.

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد: فرصتها کم بدست می آید.اصلا دیپلماسی درست، شناخت درست فرصتها و استفاده خیلی فوری و دقیق از آنهاست. زیرا در عرصه سیاسی فرصتها از بین نمی روند و تبدیل به تهدید می شوند. مطمئنا اگر تغییر رخ دهد فضا برای فعالیت شما در عرصه های مختلف باز تر خواهد بود.

سید محمد خاتمی خاطرنشان کرد: من یک فرد کوچک در کنار شما بزرگان و قطره کوچکی از دریای ایمان، اراده، عقلانیت و احساس ملت شریف و بزرگوار ایران هستم.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 21:20 http://www.30o.ir

سلام،
سال نو را به شما تبریک می گم... بلاگ خیلی، خیلی جالبی دارید.
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.30o.ir
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد