"رامسرنیوز"

نخستین پایگاه خبری تحلیلی شهرستان رامسر

"رامسرنیوز"

نخستین پایگاه خبری تحلیلی شهرستان رامسر

حجامت؛ طب انبیا

 

 -----------------

حجامت؛ طب انبیا

حجامت که در لغت به معنای مداواست، اصطلاحا نام یک نوع روش خون‌گیری است که علاوه بر درمان بیماری‌ها از بروز آنها هم جلوگیری می‌کند. حجامت شامل ایجاد تورم در نقطه‌ای از بدن به وسیله بادکش و سپس زدن چند خراش سطحی روی پوست است که در آن از فرد بالغ بین 50 تا 100 میلیگرم خون گرفته می‌شود. این روش درمانی که به تناسب رشد و فراگیر شدن پزشکی کلاسیک رفته رفته از سیستم‌های درمانی حذف شد، امروزه دوباره در رده طب‌های حاشیه در کشورهای پیشرفته، مطرح و پذیرفته شده است. به طورکلی 2 نوع حجامت وجود دارد؛ حجامت «گرم و ‌تر» که شامل خون‌گیری است و حجامت «گرم و خشک» که همان بادکش انداختن است.
تاریخچه حجامت
حجامت یک رفتار درمانی قدیمی است که ریشه در دستورات پیامبران دارد. این سنت که میان پیامبران پیش از اسلام نیز رواج داشته برای جامعه عرب قبل از ظهور پیامبر خاتم(ص) سنتی آشنا بوده و پس از اسلام نیز مورد تأیید قرار گرفته است. سابقه تاریخی حجامت به عنوان یک روش درمانی به علت وسعت و عمق تاریخی حضور انبیاست. شواهد تاریخی نیز حاکی از دیرینه‌ای طولانی بین 5 تا 7 هزار سال برای حجامت است. در اروپا ،‌آسیا، آفریقا و هند به‌طور خاص آثار تاریخی زیادی که نشان‌دهنده قدمت حجامت هستند یافت شده است. به عنوان مثال ابزار حجامت روی اهرام ثلاثه مصر نیز حجاری شده‌اند. هم‌اکنون در برخی کشورهای اروپای شرقی این روش خون‌گیری انجام می‌شود. در بخش‌هایی از کشورهای تازه استقلال‌یافته شوروی نیز مردم خود را از طریق حجامت درمان می‌کنند. در هند، پاکستان، اندونزی و عربستان حجامت یک روش درمان سنتی است. در سوریه تحقیقات وسیع علمی درباره حجامت انجام شده و مردم از طریق احادیث اهل سنت حجامت را «داروی شگفت» می‌نامند. در مصر دانشگاه الازهر عهده‌دار مطالعات گسترده در این زمینه است و لبنانی‌ها هم در واقع حجامت را از ایرانی‌ها آموخته‌اند اما آن را بسیار توسعه داده و به شکل گسترده‌ای اجرا می‌کنند. در مالزی نیز تلاش‌هایی برای احیای حجامت صورت گرفته است. در مجموع کشورهایی مانند آمریکا و آلمان که قواعد درمان چینی را به عنوان نوعی طب حاشیه پذیرفته‌اند حجامت را هم به عنوان یک روش قانونی در درمان بیماری‌ها به کار می‌برند. در کشور ما نیز حجامت سابقه‌ای دیرینه دارد به طوری که در گذشته حجامت در حمام‌ها انجام می‌شده است. ابوعلی سینا و بسیاری از اطبای نامدار ایرانی همه از حجامت بهره برده و آن را به عنوان یک رکن درمانی به کارگرفته‌اند اما از سال 1334 همزمان با وضع قانون نظارت بر درمان نسبت به حجامت منع شدیدی به عمل آمد.
تأثیر ماه و خورشید بر انسان
جاذبه ماه و خورشید روی آب‌های کره زمین اثبات شده و جزر و مد امری مشهود است. درباره تأثیر اقمار بر کره زمین و گیاهان هم تردیدی نیست. انبساط پوسته زمین در اثر تغییرات سماوی نیز توسط دانشمندان محاسبه شده است اما تأثیر جاذبه بر بدن انسان و ترکیب خون کمتر مورد مطالعه قرار گرفته، در حالی که حجامت نوعی روش درمانی سنتی است که با توجه به وضعیت اقمار سماوی و تأثیر آن بر خون بدن، پایه‌ریزی شده است. در این روش به توصیه امامان معصوم(ع) ساعات و روزهای خاصی مورد توصیه و تأکید بیشتر قرار گرفته است که بررسی این ایام نشان دهنده توجه به وضعیت قرارگیری ماه و تاثیر ‌آن بر ترکیبات شیمیایی خون است به طوری که مناسبت‌ترین زمان برای حجامت با زمان مد آب دریا مطابقت دارد. در فصل بهار نیز که زمین در معتدل‌ترین وضعیت خود نسبت به خورشید قرار دارد و طول شب و روز با یکدیگر برابر است ترکیبات سبک بدن انسان در بیرونی‌ترین سطح خود قرار می‌گیرد یعنی زمانی که جاذبه ماه و خورشید در یک راستا هستند بیشترین نیروی جاذبه بر زمین و انسان وارد می‌شود که در نتیجه آن ترکیبات منفی خون که موجب بیماری می‌شوند زیر پوست می‌آیند. به همین دلیل بهتر است حجامت در فصل بهار و شب‌هایی که ماه قرص کامل است یعنی بین هفتم تا 21 هر ماه انجام شود.
وقتی علم پزشکی درمانی ندارد
مؤسسه تحقیقات حجامت ایران در سال 1365 فعالیت‌های خود را آغاز کرد، در سال 69 به ثبت رسید و از سال 1377 در موافقتنامه‌ای با وزارت بهداشت به آموزش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی اقدام کرد. این مؤسسه که به مدد طرح‌های پژوهشی، مکانیسم علمی حجامت را مورد مطالعه قرار داده است تاکنون توانسته بیش از 41 بیماری که بسیاری از آنها در زمره بیماری‌های بدون علاج پزشکی روز هستند را در فهرست بیماری‌های درمان شده خود قرار دهد. به طور کلی واحدهای طب سنتی، بیماری‌های خارج از ردیف طب کلاسیک را برای درمان می‌پذیرند. معمولا بیمارانی که در طب کلاسیک یا درمان مشخصی برای آنها وجود ندارد یا هزینه درمان آنها از نظر مادی و معنوی بسیار بالاست و از طریق مراجعه به اطبای سنتی سلامت خود را بازیافته‌اند از هواداران طب سنتی و حجامت هستند. به ادعای این مؤسسه، بیمارانی که به علت ابتلا به نوعی بیماری انسداد عروق به نام «برگر» از نظر پزشکی رایج باید به قطع شدن برخی اعضای بدن خود رضایت می‌دهند، می‌توانند تحت پوشش درمانی طب سنتی و حجامت از چنین هزینه گزافی جان سالم به در برند. همچنین درمان مبتلایان به MS در یک دوره 40 تا 120 روزه در این مرکز انجام شده است. بیماری‌هایی مانند آلرژی، افسردگی، زخم‌های دیابتی،‌ ترک اعتیاد، میگرن، ناباروری مردان،‌ فشارخون،‌ غلظت خون، چربی خون و آنمی فقر آهن از جمله این بیماری‌ها هستند. حسین خیراندیش، رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران می‌گوید: مخالفان که اغلب درباره طب سنتی بی اطلاع هستند به گسترش باورهای غلط درباره حجامت دامن می‌زنند. به عنوان مثال چندی پیش شیوع برخی بیماری‌های خونی مانند ایدز و هپاتیت به علت استفاده از حجامت مطرح شد در حالی که نه‌تنها حجامت عامل بروز این بیماری‌ها نیست بلکه مدعی درمان آنهاست. وی افزود مقالات این مؤسسه در نشریه طب حاشیه آمریکا منتشر شده و اثبات می‌کند حجامت تنها روش درمانی است که می‌تواند چربی مفید و مضر خون را به صورت توامان بالانس کند، یعنی حجامت نه‌تنها چربی مضر خون را کاهش داده بلکه میزان چربی مفید خون را نیز افزایش می‌دهد، در حالی که داروهای کاهش کلسترول تنها می‌توانند به صورت همزمان چربی مفید و مضر خون را کاهش ‌دهند. خیراندیش در ادامه گفت: این دستاورد به اذعان متخصصان آمریکایی کم‌نظیر است.

نظرات 1 + ارسال نظر
سیدرضا صالحی جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:58 http://attariabb.blogfa.com

خبر فوری:
بنابه شکایت معاونت دارو و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی .
محاکمه استاد فرزانه حسین خیراندیش ( ریاست انجمن تحقیقات حجامت ایران) روز یکشنبه 13 شهریور شعبه 8 دادسرای عمومی انقلاب ناحیه 19 پزشکی تهران به اتهام " تهدید بهداشت عمومی ".
لازم بذکر است: اقدام سی ساله ایشان در جهت احیای سنت حسنه پیامبر اسلام در خصوص احیای حجامت و تربیت 10000 پزشک و علاقمند طب اسلامی بوده است.

لطفا جهت رفع اتهام این بزرگوار مظلوم از هر طریق ممکن اقدام کنید.< تلفن -نامه - ارتباط - اینترنت- تجمع - تومار . .... >

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد